CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Friday 24 February 2012

**IbAdAt jAdi dOsA jikA riAk**

Bismillahhirrahmanirrahim...
Kali ni saya nak berkongsi dengan sahabat-sahabat yang sudi singgah diblog saya tentang ibadat jadi dosa jika kita berasa riak. Sebenarnya ilham ni pun dapat bila sahabat-sahabat saya bertanya tentang hal ni. Jom kita baca kt bawah ni..=)




SESUNGGUHNYA orang mukmin yang sebenarnya ialah orang selalu menjauhi sesuatu yang akan menjadikan dirinya bersifat riak dan sombong. Ini kerana, sifat sedemikian dapat menghapuskan semua pahala dan orang yang melakukannya akan dihina oleh Allah pada hari akhirat kelak kerana Allah sangat membenci perbuatan itu.

Sebaliknya Allah sangat menyukai orang yang ikhlas dalam setiap amalannya yang beribadah kepadanya semata-mata kerana tidak mengharapkan sesuatu, kecuali dengan keredaanAllah.Dia beribadah kepada Allah kerana patuh kepada khaliqnya(pencipta).

Dengan ini, Allah tidak akan menerima amal ibadat yang dilakukan dengan terpaksa seperti firman Allah yang bermaksud : "Dan tidaklah mereka itu diperintahkan kecuali (hanya) untuk mengabdikan diri kepada Allah dengan ikhlas dalam menjalankan agama dengan lurus." (Surah Al-Bayinah, ayat 5).

Sering kali suatu ibadat menjadi dosa hanya kerana sipelakunya riak. Amal ibadat yang dilakukannya bukan lahir daripada hati ikhlas melainkan kerana ingin dianggap sebagai seorang yang berbudi baik atau ingin dikenal sebagai dermawan. Sikap dan perangai orang seperti di atas dapat kita temui dalam al-Quran.

Firman Allah yang bermaksud : "Hai orang beriman, janganlahkamu menghilangkan (pahala sedekahmu) dengan menyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima) seperti orang yang menafkahkan hartanya kerananya kepada manusia dan ia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian.

Maka perumpamaan orang seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah ia bersih(tidak bertanah).Mereka tidak menguasai sesuatu pun dari apa yang mereka usahakan oleh Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir." (Surah al-Baqarah ayat 264).

                                               
                        ~_~kasihfathunnisa~_~


No comments:

Post a Comment